Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie. To dzięki niemu kierowca może kontrolować kierunek jazdy pojazdu. Jak działa układ kierowniczy w samochodzie? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać odpowiedź na to pytanie.
Podstawowe elementy układu kierowniczego
Układ kierowniczy składa się z kilku elementów. Najważniejsze z nich to koło kierownicy, przekładnia kierownicza, drążek kierowniczy oraz koła przednie. Koło kierownicy to element, którym kierowca obraca, aby zmienić kierunek jazdy pojazdu. Przekładnia kierownicza przekazuje ruch koła kierownicy na koła przednie. Drążek kierowniczy to element, który łączy koło kierownicy z przekładnią kierowniczą. Koła przednie to elementy, które obracają się w celu zmiany kierunku jazdy pojazdu.
Jak działa układ kierowniczy?
Układ kierowniczy działa na zasadzie przekazywania siły z koła kierownicy na koła przednie. Kierowca obraca koło kierownicy, co powoduje ruch drążka kierowniczego. Drążek kierowniczy przekazuje ten ruch na przekładnię kierowniczą, która przekazuje siłę na koła przednie. W ten sposób kierowca kontroluje kierunek jazdy pojazdu.
Jakie są rodzaje układów kierowniczych?
Istnieją dwa podstawowe rodzaje układów kierowniczych w samochodach: układ kierowniczy z przekładnią zębatą oraz układ kierowniczy bezpośredni. Układ kierowniczy z przekładnią zębatą jest najczęściej stosowany w samochodach. W tym układzie kierowca obraca koło kierownicy, co powoduje ruch drążka kierowniczego. Drążek kierowniczy przekazuje ruch na przekładnię zębatą, która przekazuje siłę na koła przednie. Układ kierowniczy bezpośredni jest stosowany w samochodach sportowych. W tym układzie kierowca obraca koło kierownicy, które jest połączone bezpośrednio z kołami przednimi.
Podsumowanie
Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie. Dzięki niemu kierowca może kontrolować kierunek jazdy pojazdu. Układ kierowniczy składa się z kilku elementów, takich jak koło kierownicy, przekładnia kierownicza, drążek kierowniczy oraz koła przednie. Układ kierowniczy działa na zasadzie przekazywania siły z koła kierownicy na koła przednie. Istnieją dwa podstawowe rodzaje układów kierowniczych w samochodach: układ kierowniczy z przekładnią zębatą oraz układ kierowniczy bezpośredni.